Select Page

Moni on nykyaikana kiinnostunut erilaisten laitteiden tai esineiden yksilöllisyydestä, joka saavutetaan tuunauksella. Tuunaus tarkoittaa jonkin muuttamista erilaiseksi ulkonäöltään, yleensä hyvin persoonallisella tavalla. Tuunaaminen alkoi alun perin autoista, ja auton tuunaamisesta voi tehdä itselleen jopa ammatin. Tuunaus oskee yleensä auton ulkokuorta eli maalausta sekä sisätiloista vähintäänkin penkkien päällyksiä, rattia sekä vaihtokeppiä, mutta tuunauksella ei sinänsä ole rajoja, kunhan vain lain asettamissa määräyksissä pysytään.

Auton tuunausta voi jopa opiskella, ei tosin ihan tällä nimellä. Ajo- ja kuljetustekniikan koulutusohjelmaa sekä ajoneuvotekniikkaa tarjotaan nykyisin monissakin kouluissa. Opinnot eivät ole pelkästään tuunausta, vaan sen lisäksi opitaan autoista paljon kaikenlaista muutakin.

 

Säännöt rajoittavat

Aivan oman mielensä mukaan ei ainakaan Suomessa saa autoaan muovata. Laki määrää aina pitkälti, mitä kaikkea autolle saa tehdä ja miltä se saa loppujen lopuksi näyttää. Tämä on hyvä tietää kun autoa viedään tuunaukseen tuunarille, sillä aina edes tuunari ei tiedä, kuinka pitkälle tuunauksen voi viedä. Sama käytäntö ei päde esimerkiksi Yhdysvalloissa, jonka on esimerkiksi suosittu tv-ohjelma Pimp my Ride todistanut hyvin erikoisilla ja näyttävillä tuunauksillaan.

Jos autoon esimerkiksi haluaa erilaisia ulokkeita, jotka eivät yleensä kuulu auton ulkomuotoon, on niiden asentamiseen saata viranomaisten asiallinen lupa, joka tulee esittää myös katsastuksessa. Minkäänlaisia teräviä tai muuten vaarallisia rakenteita esimerkiksi ei saa asentaa missään tapauksessa, sillä ne ovat kiellettyjä. Yleisin muokkaus autoon on ilmanohjainsiipi, jonka asentaminen on sallittua. Tässäkin täytyy ottaa huomioon ohjaimen mitat ja muotoilu, jotka eivät saa vaarantaa liikennettä autoillessa eikä kevyen liikenteen väylällä. Omin päin pääsee muokkaamaan yleensä pieniä osuuksia rakenteessa, mutta loput on syytä jättää ammattilaiselle.

Myös renkaissa on syytä miettiä kahdesti, kuinka suuria haluaa pyytää. Pientä suurennosta saa tehdä jo omin luvin, mutta jos vanteen halkaisija nousee enintään 26 mm alkuperäisestä ja leveys 30 mm, on syytä pyytää lupaa viranomaisilta. Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen myös Trafin myöntämä poikkeuslupa, jota eivät ihan kaikki viritykset saakaan. Tämän sijaan moottorin virittämiseen ja äänentoistolaitteiden voimistamiseen ei tarvita erillistä lupaa, kunhan viritys pysyy kohtuuden rajoissa. Lain määräämää melurajaa ei kuitenkaan saa ylittää äänentoistolaitteilla eikä pakoputkivirityksellä, ja palovaaran mahdollisesta noususta on huolehdittava. Liekinheitin pakoputkessa ei siis välttämättä ole yhtä cool, kuin videopeleissä, jos se johtaa valtaviin sakkoihin liikenteen vaarantamisesta, tai jopa vankilareissuun. Auton katalysaattorin poistaminen on myös kiellettyä.

 

Tuunaus suunnitellaan yhdessä tuunaajan kanssa

Auton tuunaajan ammatissa tarvitaan sekä teknistä autojen, ja monien erilaisten sellaisten, tuntemusta, kuin myös taiteellista silmää. Taidokkaan tuunaajan luomukset voivat olla hyvinkin arvokkaita, joista ollaan valmiita maksamaan jos vain lopputulos vastaa asiakkaan omaa mielikuvaa. Tuunausta suunnitellaan yleensä yhdessä tuunaajan kanssa piirroksin ja muiden erilaisten suunnitelmien avulla. Kovin suurellinen tuunaaminen ei vaatimattomassa Suomessa ole yleistä, ja sellaisen tuunauksen tekemiseen voi olla haasteellista löytää sopivaa henkilöä. Joskus auton kanssa saattaa joutua lähtemään jopa ulkomaille asti kovin erikoisia tuunauksia varten, joka tuo tuunaukselle kovasti lisähintaa. Tällöin on syytä miettiä, onko tuunauksen havitteleminen enää järkevää ja venyvätkö omat varat tarpeeksi pitkälle tuunauksessa.

Ammattilaisten mielestä paras auto tuunaamiseen on vanha auto, koska niissä käytetty teknologia on yleensä tuunausystävällisempää. Nykyajan autoissa käytettävä sähköteknologia on herkkä ja tarkka laitteisto, jota ei pääse kovin kummoisesti muuttelemaan ja jonka korjaaminen on kovin kallista, jos laitteisto tuunauksen tiimellyksessä vahingoittuu. Vanhassa autossa vara on parempi, sillä karvalakkimallissa pystytään vääntämään sitäkin, mikä uudemmassa autossa saattaa helposti rikkoutua, ja saada aikaan monenmoista uutta ja ihmeellistä.