Autoteollisuus käsitteen alle mahtuu monenmoista. Niin autojen, mopojen ja moottoripyörien että niihin liittyvien hinattavien laitteiden ja perävaunujen tuotanto, suunnittelu, myynti, markkinointi ja kehitys yhdessä luovat käsitteen autoteollisuus. Liikevaihtoa katsoessa kyseessä on maailman tärkein teollisuuden ala, eikä ihme, sillä yhä useammalla on käytössään oma auto, moottoripyörä tai mopo, ja näiden huoltamiseen, myyntiin ja markkinointiin liittyy valtava määrä rahaa.
Korjaamot, autotarvikkeita myyvät liikkeet sekä polttoaineen myyntipaikat, kuten huoltoasemat, eivät kuitenkaan lukeudu autoteollisuuteen, vaan ovat oma alansa.
Autoteollisuuden historiaa
Koko autoteollisuuden laittoi alun perin alulle Karl Benz vuonna 1885. Hän valmisti kaikkien aikojen ensimmäisen ottomoottorilla toimivan ajoneuvon, jolle hän myös sai patentin seuraavan vuoden tammikuussa. Ensimmäisen pitkän matkan ajon suoritti Bertha Benz, Karlin vaimo, jonka jälkeen autojen suosiolla ei ollut loppua. Ensimmäinen pitkä ajo suoritettiin Mannheimista Pforzheimiin, joka oli noin 100 kilometriä kumpaankin suuntaan. Näinä päivinä tuo tie tunnetaan Bertha Benz Memorial Route:na, museotienä.
Ensimmäinen ajoneuvo muistutti kuitenkin enemmän hevosvaunuja, joihin oli kytketty moottori, kuin autoa. Ensimmäinen autoa muistuttava koje valmistui stuttgartilaiset Gottlied Daimier sekä Wilhelm Maybach vuonna 1889. Nämä herrat kehittelivät myös maailman ensimmäisen moottoripyörän vuonna 1885. Kyseessä oli Daimler Reitwagen. Tosin jo vuonna 1882 oli tehty ensimmäinen moottorilla kulkeva pyöräkokeilu. Tämän kokeilun teki Enrico Bernardi, joka jopa patentoi suunnitelman. Suunnitelman mukaan hänen poikansa kolmipyöräiseen polkupyörään kiinnitettiin yksisylinterinen 122 kuutiometrin polttomoottori.
Suurempaan vauhtiin autoteollisuus ehti 1890-luvun aikana, jolloin kiinnostus uutta hevosetonta kärryä kohtaan kasvoi ja niiden valmistus alkoi monissa tehtaissa ja yksityishenkilöiden toimista. Valmistus aloitettiin Euroopassa, mutta Yhdysvallat oli pian ajan tasalla ja nousi nopeasti suurimmaksi autoja valmistava maaksi vuosikymmenien ajaksi. 1930-luvulle Suureen lamaan tyssännyt autojen ostaminen tuotti noin 32 miljoonaa autoa liikenteeseen, joista 90 % oli amerikkalaisen autoteollisuuden tuottamia. Jo alkuaikoina Yhdysvalloissa oli yksi auto lähes viittä henkilö kohti.
Japani lähti myös autoteollisuuteen myös mukaan ja ohitti Yhdysvallat vuonna 1980, mutta Yhdysvallat nousi taas kärkeen vuonna 1994. Tätä rataa on jatkunut vuosikymmeniä, kunnes lopulta yllättäjänä ykkössijalle nousi Kiina vuonna 2009.
Mitä autotehtaassa tehdään?
Autotehtaassa yleensä pelkästään kootaan autoja valmiista palasista, jotka tuotetaan erillisissä tehtaissa. Palojen muotoon puristus tapahtuu kuitenkin yleensä tehtaan välittömässä yhteydessä kuljetusongelmien vuoksi. Joissakin vanhemmissa tehtaissa valmistetaan myös moottoreita.
Tuotanto jakautuu kolmeen vaiheeseen: koritehtaaseen, pintakäsittelyyn ja maalaukseen ja lopulta varusteluun. Yksi normaalikokoinen autotehdas voi valmistaa noin 200-500 autoa päivässä. Yhden auton kokoamiseen korin kasauksesta valmiiksi autoksi kuluu noin 30-40 tuntia, joista noin 20-30 on manuaalisia työtunteja. Loppu aika kuluu maalin kuivumiseen. Yhdessä autossa on noin 2000 komponenttia kokoamisvaiheessa, mutta lopulta henkilöautossa on noin 10 000-15 000 kappaletta yhteensä.
Autot tuotetaan ja kootaan sarjatuotantona. Autoteollisuus oli ensimmäinen paikka, jossa liukuhihnatuotanto otettiin käyttöön ja joka leimaa teollisuutta yhä tänäkin päivänä.
Autoteollisuus Suomessa
Suomessakin valmistetaan autoja. Henkilöautojenvalmistustehdas sijaitsee Suomessa Uudessakaupungissa Valmet Automotiven tehtaalla. Myös Karjaalla on autotehdas, mutta se tuottaa vain kuorma-autoja. Näiden lisäksi valmistetaan linja-autoja, sotilasajoneuvoja, paloautoja ja ambulansseja. Paljon on myös erilaisten työkoneiden valmistusta, joihin kuuluvat traktorit, metsätyökoneet, puimurit, konttilukit, trukit ja kaivoskoneet.
Suomessa on myös koottu esimerkiksi Ford- ja Volkswagen -merkkisiä autoja, mutta osat on tuotu ulkomailta ja pelkkä kokoaminen on tapahtunut Suomen maaperällä. Suomen autoteollisuus on kuitenkin hyvin pienimuotoista verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Eniten autoja tälläkin hetkellä maailmaan tuottaa Kiina, jossa maan vaurastuminen on tuonut yhä useammalle mahdollisuuden hankkia auton. Tämä on monien mielestä ilmastonmuutoksen kannalta varsin huolestuttavaa, sillä jos jokainen kiinalainen hankkii oman auton tai kaksi, kasvavat maailman hiilidioksidipäästöt huomattavasti.?